mediafilerTwitterLinkedInRSSYouTube
  • Menu
  • Home
  • Login

Wereldprimeur: een volledig elektrische betonmixer!

Wierda Hybrid Technologies ontwikkelt ’s werelds eerste volledig elektrische betonmixer. Op de IAA Hannover presenteert het Friese bedrijf een operationeel prototype. Stille mobiliteit zonder lokale uitstoot en met lage onderhoudsbehoefte blijkt een belofte die tot de verbeelding spreekt. 

Betonhuis-elektrischemixerEen betonmixer rijdt relatief weinig kilometers. Bij het laden van beton kunnen ook de accu’s worden opgeladen. Zo kan het voertuig vrijwel normaal worden ingezet, met alle voordelen van elektrische mobiliteit. Foto: Wierda Hybrid Technologies

Wat zijn de voordelen van een elektrische mixer?

Elektrisch aangedreven voertuigen genieten al jaren grote belangstelling. Zeker waar het vrachtverkeer betreft: dieseltrucks mogen de afgelopen jaren dan zuiniger en stiller zijn geworden, een volledig elektrische vrachtwagen zou een grote sprong voorwaarts betekenen. “In de stadsdistributie is dat inmiddels haalbaar”, zegt René Wierda, directeur-eigenaar van Wierda Hybrid Technologies uit Joure. “Voor de zwaarste categorie, de bouwvoertuigen, is elektrisch rijden nog een grote uitdaging.” Maar niet omdat het niet kan, voegt hij eraan toe. “De techniek is er klaar voor. Er zijn andere factoren die elektrificatie in de weg staan.”

Samenwerking MAN

Met Wierda Bedrijfswagens is hij MAN-dealer in Friesland; Wierda Voertuig Techniek past MAN-trucks aan, en Wierda Hybrid Technologies legt zich toe op het ontwikkelen van hybride voertuigaandrijvingen. Ruim zes jaar geleden is Wierda gestart met de ontwikkeling van de hybride betonmixer. “Wij hebben van oudsher een goede relatie met betonleveranciers”, zegt Wierda. “Vanuit onze voertuig- en branchekennis zijn we destijds begonnen met het ontwikkelen van de Electric PTO. Door het samenspel van de elektromotor, het accupakket, het voertuig en zijn opbouw voorzien wij autolaadkranen en betonmixers van een elektrische aandrijving. Zo ontstond de hybride betonmixer.”

25 tot 35 procent brandstofbesparing

“De hybride betonmixer heeft belangrijke voordelen ten opzichte van de ouderwetse betonmixer”, zegt Jan Johan Kamstra, commercieel manager bij Wierda Hybrid Technologies. “De hybride aandrijving zorgt voor 25 tot 35 procent brandstofbesparing. Bij het laden en vooral het lossen van beton kan er stil en schoon gewerkt worden. Chauffeurs hoeven niet langer in hun dieselwalm te werken en niet meer te schreeuwen om boven het geluid van de dieselmotor uit te komen. Ze kunnen nu zelfs fietsers horen aankomen.” Het concept bleek een succes: inmiddels rijden er een groot aantal betonmixers met een hybride opbouw rond in Nederland. Eind 2018 moet het volledig functionele prototype rijden.

Uitdagende factoren

Een aantal uitdagende factoren komen nog wel om de hoek kijken. Kamstra noemt er vier. De eerste: acceptatie. “Wij zijn gewend anders met geld om te gaan: bovenop de aanschaf van een betonmixer komt een jaarlijks een x bedrag voor brandstof en onderhoud. Een elektrische betonmixer is in aanschaf duurder maar we verwachten dat de jaarlijkse kosten lager zullen zijn. Deze acceptatie moet in de gehele keten nog komen.”

Tweede uitdagende factor is wetendheid bij alle betrokken partijen: klanten, overheid, opdrachtgevers, leveranciers en werkplaatsen. Hoe zorgen wij ervoor dat iedereen net zoveel af weet van elektrische voertuigen als van conventionele voertuigen? “Voor ons geldt dat het opdoen van technische kennis  een belangrijke reden is waarom wij dit prototype ontwikkelen. Deze kennis delen wij trouwens graag.”, aldus Wierda.

Derde belemmerende factor is het feit dat de techniek weliswaar bestaat, maar dat componenten niet in grote oplage voorhanden zijn. Kamstra: “Voor een aantal stuks zijn er voldoende onderdelen maar voor grote aantallen zijn er simpelweg nog niet voldoende componenten voorhanden. En de vierde factor is dat de inzet anders wordt. “Opdrachtgevers moeten bijvoorbeeld rekening gaan houden dat het voertuig overdag moet (snel)bijladen."

Vier factoren dus die onderling sterk samenhangen en waar allerlei stakeholders in mee moeten gaan, om samen de weg te bewandelen naar de omzetting van de belofte van elektrisch vervoer naar de realiteit. Daar zit hem dan ook de voornaamste drijfveer voor dit project, legt Kamstra uit. 

Naar overzicht
Delen:

Beton via Twitter

#Beton van A naar B! Mooie logistieke operatie in Amsterdam. @BMN_NL https://t.co/ctTlV8ksBS

Betonhuis sector Betonmortel heeft nieuwe Life Cycle Assessment (LCA ) gegevens voor betonmortel opgesteld.#beton https://t.co/gFPV8HKr82

CSC-goud voor Betonmortelcentrale Gorkum. #beton #csc #duurzaam https://t.co/hYkVlDGKN1

Laat alle tweets zien

Een vraag over beton?

Neem contact op met een bij VOBN aangesloten betonmortelfabrikant.

Landkaartje centrales

 

 

 

 

 

 

Zoek betoncentrale


 

VOBN sluit alle aansprakelijkheid uit, die verband houden met het gebruik van informatie uit deze site. Zie disclaimer in www.vobn.nl.