mediafilerTwitterLinkedInRSSYouTube
  • Menu
  • Home
  • Login

TU Eindhoven print voorgespannen betonnen fietsbrug

In Gemert komt een 3D-geprinte betonnen fietsbrug. De brug wordt 8 meter lang en bestaat uit 800 laagjes betonmortel. Onder veel belangstelling is vrijdag 16 juni jl. op de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) begonnen met de bouw. Het wordt de tweede 3D brug ter wereld, in delen geprint en op locatie in elkaar gezet.

vorige

Laag voor laag betonmortel printen

De onderzoekers van de TU/e bewaken het proces van een week lang laagje voor laagje 3D- beton printen. Op de website van de NOS vertelt hoogleraar Theo Salet: "Dit is spannend om te doen omdat het werk dat je doet voor het eerst in de praktijk wordt gebracht. Het moet veilig zijn. Want als de brug af is, moeten er toch fietsers en voetgangers overheen kunnen." Het 3D-betonnen bouwwerk wordt in delen geprint en op locatie in elkaar gezet. Volgens Salet wordt er speciale betonmortel gebruikt. "Als je normaal beton stort, dan loopt het aan alle kanten weg. Dat is ook de bedoeling, zodat het zich mooi in de mal verspreidt. Maar dit is heel bijzonder materiaal. Als ik het neerleg blijft het staan. Het vervormt niet meer. "

Theo Salet - Hoogleeraar TU/e

Beton levert toch een behoorlijke CO2-uitstoot. Dat kunnen we dus reduceren door minder beton neer te leggen."


Lage CO2 uitstoot 3D-betonprinten

Salet somt op Omroep Brabant de voordelen van 3D-betonprinten op: "Er hoeft geen mal gebouwd te worden waar het beton in gestort wordt. En niemand hoeft het werk te maatvoeren op een bouwplaats. De voorbereidingen zijn hierdoor minder." En dat betekent ook dat bouwers zuinig om kunnen gaan met het materiaal. Met 3D-betonprinten is niet alleen minder materiaal nodig, maar er wordt ook minder materiaal weggegooid. Het gebruik van robots is in de meeste situaties goedkoper dan de traditionele manier van bouwen.


Er is heel veel aan gedaan om te onderzoeken hoe het materiaal zich gedraagt en hoe het zich gaat gedragen als het een echte constructie wordt. De onderzoekers zijn erin geslaagd een proces te ontwikkelen om wapening mee te printen. Tijdens het leggen van een betonstrook, voegt de betonprinter meteen een stalen kabel in. Met die kabels wordt de brug ‘voorgespannen’, zodat er geen trekspanning in het beton kan ontstaan, want daar is beton slecht tegen bestand. De afgelopen maanden hebben de onderzoekers eerst een schaalmodel (1:2) gemaakt. Die hebben ze getest qua veiligheid, onder meer door er een belasting van 2000 kilo op te plaatsen. Nu blijkt dat dit veilig kan, wordt begonnen met het printen van de betonnen elementen, die later worden gelijmd om een brug te vormen.

 

3D-betonprinten bij TU/e
Bij de TU Eindhoven loopt een groot onderzoeksproject naar de mogelijkheden van 3D-betonprinten. Het project staat onder verantwoordelijkheid van prof.dr.ir. Theo Salet, afdeling Constructief Ontwerpen. In dit onderzoek wordt kennis ontwikkeld over de mogelijkheden van printen van duurzame betonconstructies. Naast kennisontwikkeling wordt gewerkt aan ervaring door objecten en projecten te realiseren. Twee PhD studenten werden aangesteld, Rob Wolfs en Zeeshan Ahmed. Inmiddels heeft Rob Wolfs begin 2015 zijn masterstudie afgerond met als thesis 'parametrische ontwerp methoden voor geprinte betonconstructies'. Het Pieter van Musschenbroek laboratorium van de faculteit Bouwkunde is voor een deel opnieuw ingericht met de betonprinter, die constructies van forse afmetingen zal kunnen printen.

 

Omscholen personeel

Wegenbouwers hoeven niet bang te zijn dat ze straks zonder werk komen te zitten, zegt Marinus Schimmel, directeur BAM Infra op Omroep Brabant: "De robots zullen geprogrammeerd moeten worden en zullen ingesteld moeten worden. Er moeten mengsels gemaakt worden. Dus er is werk genoeg, alleen zullen mensen omgeschoold moeten worden."

Naar verwachting is het printen van de brugdelen binnen twee maanden klaar. In september gaat bouwbedrijf BAM de brug plaatsen in de Noord-Om, een nieuw stuk randweg bij het dorp Gemert, waarin het bedrijf meerdere nieuwe innovatieve bouwmethoden toepast. Andere betrokken partijen zijn ingenieursbureau Witteveen + Bos, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Gemert-Bakel, Saint-Gobain Weber Beamix B.V., Dywidag-Systems International BV, Verhoeven Timmerfabriek en NV Bekaert SA. De brug in Gemert is geen wereldprimeur: die had het Institute of Advanced Architecture of Catalonia eind vorig jaar.

Meer lezen?

 

Dossier 3D-betonprinten

 

Naar overzicht
Delen:
Terug naar dossier: 3D-Betonprinten

Contactpersoon Betonhuis

Remco Kerkhoven

Adviseur Communicatie, Technische Marketing en Statistiek

tel. 0348 48 44 07

Gerelateerde dossiers

3D-Betonprinten

Een vraag over beton?

Neem contact op met een bij VOBN aangesloten betonmortelfabrikant.

Landkaartje centrales

 

 

 

 

 

 

Zoek betoncentrale


 

Beton via Twitter

#Beton van A naar B! Mooie logistieke operatie in Amsterdam. @BMN_NL https://t.co/ctTlV8ksBS

Betonhuis sector Betonmortel heeft nieuwe Life Cycle Assessment (LCA ) gegevens voor betonmortel opgesteld.#beton https://t.co/gFPV8HKr82

CSC-goud voor Betonmortelcentrale Gorkum. #beton #csc #duurzaam https://t.co/hYkVlDGKN1

Laat alle tweets zien

VOBN sluit alle aansprakelijkheid uit, die verband houden met het gebruik van informatie uit deze site. Zie disclaimer in www.vobn.nl.