mediafilerTwitterLinkedInRSSYouTube
  • Menu
  • Home
  • Login

Jan Smit, Rokramix, enthousiast over RaMaC

In Deurningen ligt de eerste rotonde met geopolymeren als wegverharding, een product met een lage CO2-emissie. De provincie Overijssel, Reef Infra, betoncentrale Rokramix en Sqape Technologie hebben veel tijd geïnvesteerd om dit mogelijk te maken. Jan Smit, directeur Rokramix, is enthousiast. In zijn visie verandert de rol van de betoncentrale: "Er komen meer grondstoffen op de markt om kwalitatief hoogwaardige duurzame producten mee te maken."

vorige

Waarom RaMac als alternatief voor wegverharding?

RaMaC geopolymeer is een voorbeeld van een lokale duurzame ontwikkeling. Toegepast in een rotonde van de N737 ter hoogte van de afslag Oude Vliegveldweg. Het project is aan Reef Infra gegund doordat zij de hoogste EMVI-scores had op innovatie en duurzaamheid. "Geopolymeer is niet nieuw. Bij dit type wegverharding wordt een bindmiddel gebruikt dat is samengesteld uit industriële reststoffen.", laat Smit weten. Geopolymeer is ontstaan in de jaren zeventig en de term wordt gebruikt voor alkalisch geactiveerde aluminiumsilicaten die het bindmiddel vormen om het zand en grind bij elkaar te houden. De basis voor het bindmiddel zijn metakaolines (een thermisch behandelde kleisoort), slakken die vrijkomen bij diverse industriële processen en (natuurlijke) puzzolanen. Een groot verschil met traditioneel bindmiddel is dat bij de activering van vliegassen en puzzolanen – gekenmerkt door een laag gehalte CaO – de verharding berust op de vorming (polymerisatie) van een driedimensionaal netwerk van silicium-, aluminium- en zuurstofatomen (Si, Al en O). Smit: "De kwaliteit van geopolymeer is al aangetoond. Zo zijn de eerste fietspaden al een feit en is ervaring opgedaan. Die zijn veel belovend, maar in een rotonde is het nog niet eerder toegepast. Samen met de provincie Overijssel, Sqape en Reef Infra hebben wij onze nek uitgestoken".

Jan Smit, directeur Rokramix

 

Onze grootste uitdagingen waren om het product in onze centrale te produceren, het vervolgens te vervoeren naar de bouwplaats om daar te verpompen en te verwerken. Iets wat nog niet eerder is gedaan."


Proefvak bij Rokramix

Rokramix heeft een proefvak op de centrale aangebracht. Voorafgaande aan de stort heeft Jan Smit al zijn medewerkers erbij betrokken. "Het werken met dit type CO2-arme materiaal vroeg om een grote mate van betrokkenheid. Op het moment dat je met zo'n nieuw product werkt, kijkt tenslotte iedereen mee. Je ligt letterlijk onder een vergrootglas." Een proefvak op de kade van de centrale aanbrengen, gaf veel voordelen. Het vak op de kade werd gestort, verdicht en afgewerkt met een bezemstreek. Op deze wijze kon vooraf goed worden bekeken hoe het materiaal te verwerken was. Ook de sterkte-ontwikkeling werd gemonitord. Gedurende een aantal jaren wordt het vak aan weersinvloeden blootgesteld en wordt het continu visueel geïnspecteerd.

Aanpassingen betoncentrale

Om dit product te produceren heeft Smit voorzieningen moeten treffen. "We hebben een silo leeggemaakt, een container met pompunit is geplaatst en twee leidingen naar de waterwegen zijn extra aangebracht. Na een paar aanpassingen in het besturingssysteem van de doseerinstallatie konden wij gaan proefdraaien." Rokramix heeft daarnaast extra drukkubussen geproduceerd om het traject te monitoren. Daarnaast heeft Rokramix geïnvesteerd in extra stalen mallen en een nieuwe hulpstof omdat traditionele plastificerende hulpstoffen niet werken in RaMac. "De verwerkbaarheid neemt namelijk niet langzaam af, maar er is sprake van een omslagpunt; op het ene moment zit er nog beweging in de specie en op het volgende moment is het materiaal hard. Dat is heel anders dan bij beton. Met de investering in een nieuwe hulpstof hebben wij een verwerkbaarheid van 1,5 uur kunnen realiseren", laat Smit weten. Er zijn daarnaast nog extra tests gedaan met de betonmixer en de betonpomp.

Onderzoek geopolymeer
Rokramix is lid van de sector betonmortel van Betonhuis. Betonhuis volgt de ontwikkelingen van producenten van beton die onderzoek doen naar geopolymeren. In Nederland worden bijna alle beschikbare slak en vliegas al volledig door de cement -en betonindustrie ingezet, zodat voor milieuwinst op landelijke schaal andere materialen nodig zijn. Doorgaan met onderzoek is nuttig voor het geval de beschikbare hoeveelheid slak en vliegas in de toekomst wezenlijk zouden gaan dalen.

 

Jan Smit, directeur Rokramix

 

Over een paar jaar zijn we misschien geen standaard betoncentrale meer, maar misschien wel een High Tech productielocatie, onderdeel van een circulair systeem, dat verschillende producten constructief combineert of samenstelt. Deze nieuwe technologieën moeten natuurlijk wel bijdragen aan het totaal beeld van duurzaam bouwen en een milieuwinst opleveren."

 

Duurzaam

De rotonde is in vier delen gestort. De eerste 150 m3 was de rijbaan van de rotonde, afgewerkt met een bezemstructuur. De tweede en derde stort betrof de vier afslagen van de rotonde, 120m3. De laatste stort was de binnenkant van de rotonde en is uitgevoerd in printbeton (50m3). De provincie Overijssel, Reef Infra, Rokramix en Sqape hebben hiermee een primeur. Op het eerste gezicht lijkt deze rotonde niet anders dan een andere betonrotonde. Toch is het proces, de verwerking en het product bijzonder innovatief en niet eerder vertoond. "Dit materiaal is met bestaande middelen zoals de betonpomp en het traditionele handwerk aangelegd en vergt precisie en nauwkeurigheid van onze mensen. Ja, ik ben trots! Je steekt behoorlijk je nek uit. We hebben veel onderzoek gedaan en dan blijkt dat dit type materiaal zeer goed stuurbaar en verwerkbaar is. Het is een prima alternatief voor asfalt, maar moet zich de komende jaren nog verder bewijzen. Gelukkig zijn de resultaten van dit prestigeproject veelbelovend. Ook onze rol is aan het veranderen. Over een paar jaar zijn we misschien geen standaard betoncentrale meer, maar misschien wel een High Tech productielocatie, onderdeel van een circulair systeem, dat verschillende producten constructief combineert of samenstelt. Deze nieuwe technologieën moeten natuurlijk wel bijdragen aan het totaal beeld van duurzaam bouwen en een milieuwinst opleveren.", laat Jan Smit tot slot weten.

Opening verkeersplein
Maandag 27 november jl. ging de rotonde open, zodat het verkeer van Enschede naar Hengelo en vice versa ongehinderd door kan rijden. Er moet nog wel het een en ander aan de aankleding van het verkeersplein gebeuren. Het verkeersplein vervangt de afslag Oude Vliegveldweg. Daardoor verbetert de verkeersveiligheid en de doorstroming naar het bedrijventerrein Technology Base en naar Twente Airport.

 

Meer lezen?

Betonlexicon: geopolymeren
Betonhuis - cement: geopolymeren
Begrippenlijst : geopolymeren

Naar overzicht
Delen:

Contactpersoon Betonhuis

Remco Kerkhoven

Adviseur Communicatie, Technische Marketing en Statistiek

tel. 0318-557478

Beton via Twitter

#Beton van A naar B! Mooie logistieke operatie in Amsterdam. @BMN_NL https://t.co/ctTlV8ksBS

Betonhuis sector Betonmortel heeft nieuwe Life Cycle Assessment (LCA ) gegevens voor betonmortel opgesteld.#beton https://t.co/gFPV8HKr82

CSC-goud voor Betonmortelcentrale Gorkum. #beton #csc #duurzaam https://t.co/hYkVlDGKN1

Laat alle tweets zien

Lid van Betonhuis

Logo 4.Rokramix 150

bron: www.rokramix.nl

Rokramix Betoncentrales - Lid Betonhuis


 

VOBN sluit alle aansprakelijkheid uit, die verband houden met het gebruik van informatie uit deze site. Zie disclaimer in www.vobn.nl.