mediafilerTwitterLinkedInRSSYouTube
  • Menu
  • Home
  • Login

Bekistingoplossing voor betonnen trogbakken Botlekbrug

De A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein wordt tot eind 2015 aangepakt om de doorstroming te verbeteren en de veiligheid te optimaliseren. NOE-Bekistingtechniek leverde een uitgekiende oplossing om de verschillende delen van de betonnen spoor op- en afritten ter plaatse te kunnen storten.

Beton-projecten-Trog-Botlekbrug-01Voor het ter plaatse storten van de trogliggers wordt gebruik gemaakt van de NOEcombi 70 grootvlak-montagebekisting. Foto: NOE

De op- en afritten voor het auto-, spoor- en langzaam verkeer over de nieuwe Botlekbrug hebben een totale lengte van maar liefst 2,5 kilometer. De grote lengte is nodig om het hoogteverschil tussen de oever en het midden van de brug te overspannen. De aanbrug voor het spoorverkeer wordt uitgevoerd als trog zodat de constructiehoogte van de aanbrug kan worden beperkt. De trogconstructie van de spooraanbruggen wordt gevormd door betonnen pijlers waar de betonnen trogbakken op rusten. Deze bakken hebben een lengte van circa 40 meter en zorgen over een lengte van 160 meter voor een geleidelijke stijging van de spoorlijn.

Betonnen trog
Elke trogbak heeft een breedte van 7,25 meter en een hoogte van 2,50 meter en wordt in één stort in het werk gestort. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de NOEcombi 70 grootvlak montagebekisting en de NOE H 20 montagebekisting. Om de trogdelen op hun uiteindelijke plaats te krijgen en de bekisting voor ieder trogdeel opnieuw te kunnen gebruiken, ontwikkelde en bouwde Strukton Infratechnieken een ingenieuze hulpconstructie uit HE 800B liggers die gebruik maakt van hefvijzels, duwunits en een deelbare bodem.

Bijzondere bekistingoplossing
Nadat de trog met de NOEcombi 70 bekisting in het werk is gestort, wordt de trog voorgespannen, waarna deze middels vijzels circa 100 mm omhoog gevijzeld wordt. Daarmee ontstaat voldoende ruimte om de zijbodembekistingen te lossen en deze naar de buitenzijde te verplaatsen. Vervolgens worden onder de bekisting duwvijzels geplaatst die de middenbekisting in langsrichting onder de trog vandaan schuiven. Nadat deze bodembekisting naar de volgende bekistingpositie is verschoven, kan de betonnen trogbak afgelaten worden op de twee betonnen pijlers. Meer informatie NOE-Bekistingtechniek b.vwww.noe.nl

Delen:

Contactpersoon Betonhuis

Remco Kerkhoven

Adviseur Communicatie, Technische Marketing en Statistiek

tel. 0348 48 44 07

Een vraag over beton?

Neem contact op met een bij VOBN aangesloten betonmortelfabrikant.

Landkaartje centrales

 

 

 

 

 

 

Zoek betoncentrale


 

VOBN sluit alle aansprakelijkheid uit, die verband houden met het gebruik van informatie uit deze site. Zie disclaimer in www.vobn.nl.